Τρίτη 3 Ιανουαρίου 2017

Νίκος Τουλιάτος: "Μ' ένα κύμβαλο ...αλαλάζον;" (13)



Ένας φίλος υποστηρίζει ότι δημιούργησα αγορά στο χώρο των κρουστών και ζω από αυτή. Έτσι είναι.

Έφτιαξα τη πρώτη σχολή και το πρώτο συγκρότημα κρουστών. Έφερα μουσικούς κρουστούς και ντράμερς από το εξωτερικό για σεμινάρια, εργαστήρια, συναυλίες ή στις σχολές μου ή σε φεστιβάλ που έχω οργανώσει σε όλη την Ελλάδα. Ήμουν καλλιτεχνικός Διευθυντής σε πολλά φεστιβάλ κρουστών που πρότεινα και οργάνωσα στην Ελλάδα. Το πρώτο φεστιβάλ κρουστών στην Αθήνα έγινε στο θέατρο ΚΝΩΣΟΣ. Την επόμενη χρονιά οργανώθηκε και το πρώτο φεστιβάλ κρουστών στη Θεσσαλονίκη από έναν πολύ δραστήριο άνθρωπο και πολύ καλό κρουστό τον Μπάμπη Τοκανίδη στο οποίο συμμετείχα ντουέτο με τον Αντρέα Συμβουλόπουλο στο πιάνο. Δυστυχώς αυτό το φεστιβάλ δεν είχε συνέχεια. Μετά οργάνωσα για 3 χρόνια το διεθνές φεστιβάλ κρουστών στη Λευκάδα όπου καλλιτεχνικός διευθυντής ήταν ο Κυριάκος Σφέτσας. Το 2003 οργάνωσα το 1ο διεθνές φεστιβάλ κρουστών CROUSSIS στη Πετρούπολη το οποίο διήρκεσε 10 ημέρες και πέρασαν πάνω από 20.000 άνθρωποι από όλη την Ελλάδα, και συμμετείχαν πάνω από 200 μουσικοί από όλο τον κόσμο.

Το σημαντικότερο φεστιβάλ κρουστών που έγινε ποτέ στην Ελλάδα με πανελλαδική και διεθνή απήχηση με συγκλονιστικές συμμετοχές, με πολύ υψηλό καλλιτεχνικό επίπεδο και με την μεγαλύτερη δημοσιότητα στον τύπο που έγινε ποτέ. Το πρόβλημα ήταν ότι κάποιοι δεν κατάλαβαν τίποτα. Κρίμα. Για αυτούς βέβαια.

Πειραματίζομαι με διάφορα αντικείμενα και διάφορα κρουστά από το 1978 σε διαφορετικά είδη μουσικής στις ομάδες κρουστών που έχω δημιουργήσει και στις σόλο παραστάσεις μου. Έκανα τις πρώτες συναυλίες ελεύθερου αυτοσχεδιασμού με σόλο κρουστά χρησιμοποιώντας όργανα αλλά και αντικείμενα. Οργάνωσα σεμινάρια σε Ωδεία και σχολεία Δημοτικά – Γυμνάσια – Λύκεια σε όλη τη Ελλάδα, Νάουσα, Γρεβενά, Κέρκυρα, Πάτρα, Άργος, Θεσσαλονίκη, Δράμα, Καβάλα, Βέροια, Λευκάδα, Αθήνα, και πολλές άλλες, δημιούργησα ομάδες με παιδιά οι οποίες παρουσιάστηκαν σε πολλές συναυλίες. Παιδιά από σχολεία όλων των βαθμίδων, από συλλόγους κάθε είδους που δεν είχαν καμία σχέση με τη μουσική και ειδικά με τα κρουστά. Έκανα τα πρώτα προσωπικά CD με κρουστά. Συνολικά 7 CD είτε σόλο είτε με συνεργασίες όπως το ντουέτο με την Σαβίνα Γιαννάτου στα φωνητικά. Με την Σαβίνα βρεθήκαμε τυχαία στο καφέ Παράσταση ένα βράδυ που έπαιζα σόλο. Αυτοσχεδιάσαμε ελεύθερα και το αποτέλεσμα εκείνης της βραδιάς με όλες τις πιθανές ηχητικές ανατροπές, έγινε περιοδείες σε όλη την Ελλάδα και αποτυπώθηκε και στο cd με τίτλο MASCO.

Μεγάλη μου τιμή η συνεργασία μου με την Σαβίνα Γιαννάτου από τους πολύ λίγους τραγουδιστές – μουσικούς σε αυτή τη χώρα που γνωρίζουν πραγματικά το όργανο φωνή. Που έχει απίστευτη τεχνική και γνώσεις. Και το σημαντικότερο ότι είναι ένας φυσιολογικός άνθρωπος έξω από κάθε είδους star system και ας έχει πραγματική παγκόσμια πορεία.

Ένας επίσης πολύ σημαντικός κατά την γνώμη μου τραγουδιστής – μουσικός και πολύ καλός φίλος, με απίστευτη ικανότητα να τραγουδάει μόνο με συνοδεία κρουστών είναι ο Κώστας Θωμαίδης. Με τον Κώστα συνεργαζόμαστε από το 1975 όταν ήμασταν μαζί στην Πλάκα σε μια μπουάτ. Ο Κώστας υπήρξε βασικό μέλος και συνεργάτης της ομάδας ΗΧΟΔΡΑΣΗ για πολλά χρόνια και συμμετέχει με 2 τραγούδια ένα του Θάνου Μικρούτσικου το ‘’ΚΑΙ ΗΘΕΛΕ ΑΚΟΜΗ’’ σε ποίηση Μανώλη Αναγνωστάκη και ένα παραδοσιακό με συνοδεία κρουστών στο cd της ΗΧΟΔΡΑΣΗΣ "ΡΥΘΜΟΤΡΟΠΙΕΣ"

Το cd DUOS με τους David Lynch σαξόφωνο – Ross Daly κρητική λύρα– Shankarlal ινδικά κρουστά– Guntrer Sommer κρουστά – Αντρέα Συμβουλόπουλο πιάνο– Τάκη Φαραζή πιάνο– Γιώργο Φακανά ηλ. μπάσο– Αντρέα Γεωργίου κιθάρα. Ντουέτα ελεύθερου αυτοσχεδιασμού. 

Το cd ΕΠΑΦΕΣ ντουέτα ελεύθερου αυτοσχεδιασμού επίσης με τους Αντρέα Μνιέστρη σαξόφωνο– Γιώτη Κιουρτσόγλου ηλ. μπάσο– Fredy Studer ντραμς.

Το cd ΚΡΟΥΣΤΩΝ ΧΡΗΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ σόλο κρουστά διπλό CD με ζωντανές ηχογραφήσεις που έβγαλα σαν μια ηχητική διαμαρτυρία ενάντια στον βομβαρδισμό της Γιουγκοσλαβίας.

Το cd ΡΥΘΜΟΤΡΟΠΙΕΣ ζωντανές ηχογραφήσεις της ομάδας κρουστών ΗΧΟΔΡΑΣΗ.

Το cd ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΖΟΝΤΑΣ ΣΤΟ ΜΙΚΡΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ σόλο κρουστά ζωντανή ηχογράφηση.

Το cd EXTEMPORA TRIO ζωντανή ηχογράφηση ελεύθερου αυτοσχεδιασμού με τους Γιώτη Κιουρτσόγλου ηλ. Μπάσο και Anatoly Vapirof σαξόφωνο.

Σε όλα τα εξώφυλλα των cd μου οι ζωγραφιές είναι της κόρης μου Νεφέλης. Σχέδια που είχε ζωγραφίσει σε ηλικία 4 ετών, επεξεργασμένα από τους γραφίστες Μάκη Παπαδόπουλο και Γιάννη Τουλιάτο.

Στα σεμινάρια τα εργαστήρια και τις συναυλίες που έγιναν στις σχολές μου και στα φεστιβάλ που έχω οργανώσει έχουν περάσει πολλά ονόματα και ομάδες κρουστών από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Ενδεικτικά γιατί έτσι κι αλλιώς δεν τους θυμάμαι όλους.

GUNTER ‘’baby’’ SOMMER – FREDY STUDER – SHANKARLAL – KOFI AYIOR – TERRY BOZZIO – EDIE PREVOST – RIKY LAWSON – MICHELLE VOURCHIO – LE CUA NINHN – ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΡΑΝΤΑΛΙΔΗΣ – ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΑ ΚΡΟΥΣΤΑ ΤΗΣ ΤΑΚΗ – ΤΑ ΔΑΧΤΥΛΑ ΤΗΣ ΕΚΑΤΗΣ – ΗΧΟΔΡΑΣΗ – ΚΡΟΤΑΛΑ – STOMP – LE TAMBOURS DE BRONX - MUSICA DUM DUM - OKAY TEMIZ – PAUL WERTICO – TONY LIOTTA – GLEN VELEZ – ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ – ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ ΚΑΠΗΛΙΔΗΣ – ΤΑΜ ΤΑΜ D’ AFRIGUA – ΧΡΗΣΤΟΣ ΡΑΦΑΗΛΙΔΗΣ – ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΑΤΟΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΚΡΟΥΣΤΑ – BATUCA – TIERRA BRAVA – ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΛΩΡΟΣ – STOYAN YANKOULOV – ELITSA THODOROVΑ – ΑΛΕΚΟΣ ΧΡΗΣΤΙΔΗΣ – ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΕΣΥΛΑΣ - ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ – NEIKOVA VESSELA – HERMAN NAERHING – ΒΑΣΙΛΗΣ ΣΤΑΜΑΤΙΟΥ – ΣΩΤΗΡΗΣ ΚΑΡΑΜΕΣΙΝΗΣ – ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΜΠΕΛΛΟΣ – ΘΕΜΙΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ – ΑΘΗΝΑ ΚΑΨΕΤΑΚΗ – ΣΤΕΛΛΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ – ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΡΖΑΜΠΕΤΙΑΝ – και άλλοι πολλοί.

Έχω δημιουργήσει πολλές ομάδες με κρουστά όπως στο Διεθνές φεστιβάλ κρουστών στην Πετρούπολη την ομάδα CROUSSIS που αποτελείτο από παιδιά Γυμνασίων και Λυκείων από την Πετρούπολη. Τα παιδιά παρακολουθήσαν σεμινάρια με τους Tambour de Bronx, έπαιξαν στις τελετές έναρξης και λήξης του φεστιβάλ συμμετέχοντας μαζί με όλα τα συγκροτήματα που λάβανε μέρος στο φεστιβάλ και έπαιξαν με την ΗΧΟΔΡΑΣΗ σε πολλές παραστάσεις όπως και στα δρώμενα που έγιναν στην Αθήνα στη διάρκεια των Ολυμπιακών αγώνων.

Έχω οργανώσει και εμφανιστεί σε εκαντοτάδες μικρούς χώρους σε όλη την Ελλάδα με όλες τις πιθανές συνεργασίες με διάφορους κρουστούς Έλληνες και ξένους ντουέτα, τρίο, κουαρτέτα κλπ.

Σαν παραγωγός έχω κάνει πολλές εκπομπές για τα κρουστά στο ραδιόφωνο. Έχω δώσει εκατοντάδες συνεντεύξεις σε εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνο με αντικείμενο τα κρουστά και την ιστορία τους.

Δημιούργησα στην Κέρκυρα ομάδες κρουστών και αυτοσχεδιαζόμενης μουσικής που έπαιξαν σε πολλές συναυλίες στο Δημοτικό θέατρο και στο θέατρο Φοίνικα, οργάνωσα σεμινάρια με Έλληνες και ξένους οργάνωσα παράσταση την οποία διηύθυνα στη πλατεία Λιστόν με 100 άτομα κρουστά με φοιτητές του Πανεπιστημίου, μαθητές του Μουσικού Γυμνασίου, σπουδαστές ωδείων και τους κρουστούς από τις τρεις φιλαρμονικές της πόλης, οργάνωσα στη τελετή λήξης του καρναβαλιού της Πάτρας ομάδα 30.000 ανθρώπων με κρουστά στον αποχαιρετισμό του βασιλιά καρνάβαλου. Δημιούργησα ομάδες από μαθητές στα Γρεβενά με 150 και 80 άτομα αντίστοιχα και άλλα πολλά.

Αποκορύφωμα ήταν η ομάδα των 400 εθελοντών στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών αγώνων της Αθήνας από ανθρώπους όλων των ηλικιών που δεν είχαν καμία σχέση με τα κρουστά.

Και στην τελετή λήξης με την ομάδα των 40 ανθρώπων που έπαιξαν με τα αντικείμενα των αθλητών.

Πολλά από τα παραπάνω τα έχω πληρώσει από την τσέπη μου, έχω κάνει όλο αυτό τον αγώνα με οικονομικές συνέπειες, με απίστευτες δυσκολίες, με προσωπικό πόνο, με όραμα, με αγάπη, πολλοί άνθρωποι γνώρισαν τα κρουστά, άκουσαν μουσική με κρουστά, είδαν συγκροτήματα, άκουσαν μουσική με αντικείμενα, συμμετείχαν σε ομάδες κλπ. Δημιουργήθηκε ένα κοινό ακροατών για τα κρουστά σε όλη την Ελλάδα.

Το ότι σήμερα λοιπόν έχει δημιουργηθεί η όποια αγορά στον χώρο των κρουστών έχει περάσει από την πλάτη μου, και είμαι πολύ περήφανος που το ζω. Αρκεί να κρατήσει και να έχει δημιουργική συνέχεια. Βλέπω με πολύ μεγάλη ικανοποίηση να δημιουργούνται συγκροτήματα κρουστών, νέα παιδιά να χρησιμοποιούν εκτός από γνωστά όργανα και αντικείμενα, βαρέλια κλπ σε διάφορες παραστάσεις, τηλεοπτικά show, video clips κ.α.

Ομάδες που ασχολούνται με τα διαφορετικά ηχοχρώματα που παράγουν τα κρουστά.

Σε διάφορες παραστάσεις κάθε είδους μουσικές, χορευτικές, θεατρικές ή άλλες χρησιμοποιούνται κρουστά.

Ο καθένας μπορεί να χτυπήσει οτιδήποτε και να βγάλει ήχο. Όμως για να παίξει κάποιος μουσική με τα κρουστά που είναι όργανα (εκτός των συμφωνικών) που δεν έχουν την δυνατότητα της αρμονίας ή της μελωδίας τότε τα πράγματα γίνονται δύσκολα, γιατί για να βγει συναίσθημα και μουσικότητα από όργανα που αποτελούνται από ξύλα, πλαστικά, μέταλλα, χρειάζεται πολύ δουλειά. Αλλιώς θα παραχθεί απλώς θόρυβος. Τα κρουστά δημιουργούν εντύπωση, αλλά από αυτό το επίπεδο της εικόνας μέχρι την μουσική ερμηνεία η διαφορά είναι πολύ μεγάλη. 

Έχουν καταντήσει λίγο σαν το κερασάκι στην κάθε είδους καλλιτεχνική τούρτα. Αυτά που έκανα με την ΗΧΟΔΡΑΣΗ στην συνεργασία μας με την Άλκηστη Πρωτοψάλτη, βλέπω να γίνονται τώρα με διάφορους τραγουδιστές ειδικά από το χώρο του σκυλάδικου με τη διαφορά ότι είναι μόνο εικόνα. Ωραία κορίτσια και αγόρια που κάνουν ότι παίζουν. Γι' αυτό έχω τις αμφιβολίες μου για τη συνέχεια. Τώρα είναι μόδα, όμως η συνέχεια χρειάζεται σοβαρότητα. Οι μόδες περνάνε. Έχω πει και παλιότερα ότι είμαι από την μια μεριά της όχθης για πολλά χρόνια. Κατά καιρούς ανάλογα με τις μόδες περνάνε και άλλοι από την δική μου πλευρά και μόλις οι μόδες τελειώνουν επιστρέφουν πάλι στους γνώριμους σίγουρους χώρους των σκυλάδικων. Λίγοι μένουν και προσπαθούν, αυτοί αποτελούν και την ελπίδα για το μέλλον.

Αλλά όποια και να είναι συνέχεια δεν υπάρχει περίπτωση να ανεχτώ από κανέναν να αμφισβητήσει τον χώρο που μου αναλογεί στην ιστορία που λέγεται κρουστά σε αυτή τη χώρα και είναι μεγάλος αυτός ο χώρος.

Το λέω και ακούγεται εγωιστικό αλλά έχουν γίνει πολλά που με αναγκάζουν να το διευκρινίζω, κυρίως από συναδέλφους. Η προσπάθεια που γίνεται να αποκόβεται το όνομα μου από την ιστορία των κρουστών στην Ελλάδα, ακόμα και από γεγονότα που εγώ έχω δημιουργήσει, οι γελοίοι ανταγωνισμοί, η ασέβεια προς την ιστορία μου σε αυτό τον χώρο δείχνει πόσο γελοίοι και σκατόψυχοι είναι αυτοί που το κάνουν. Όποιοι διαφωνούν με τα επίθετα που κατά καιρούς με έχουν αποκαλέσει, με αυτά που γράφονται ή λέγονται για μένα, ή ακόμα και με αυτά που κάνω, ας αγωνιστούν για να αναδείξουν αυτό που ισχυρίζονται ότι αγαπούν πέρα από τις οικονομικές απολαβές. Ας αποδείξουν την αγάπη τους για τα κρουστά και ότι έχουν όραμα. Το ότι υπάρχουν και παίζουν, κάπου το οφείλουν δεν έπεσε κανείς από τον ουρανό και δεν ζητάω από κανένα ιδιαίτερη αντιμετώπιση αλλά σεβασμό. Όποιος αγνοεί τους άλλους νομίζοντας ότι έτσι θα δημιουργήσει και θα συνδέσει το όνομα του με την ιστορία των κρουστών θα βρεθεί αργά ή γρήγορα στα σκουπίδια της ιστορίας.

Ο κόσμος και η ιστορία βάζει τον καθένα εκεί που ανήκει πραγματικά. Με κακίες, κουτσομπολιά, στείρες αμφισβητήσεις, μαλακισμένους ανταγωνισμούς, μικροπρέπειες, ασέβειες, όχι μόνο δεν αλλάζει η πραγματικότητα αλλά δείχνει με κραυγαλέο τρόπο το ποιόν του καθένα. Και ο καθένας πορεύεται με τις μαλακίες που κουβαλάει και αυτό φαίνεται.

Και όλη αυτή η συμπεριφορά είναι αποτέλεσμα είτε άγνοιας στην καλύτερη περίπτωση, είτε σκοπιμότητας κάθε είδους. Θα υπερασπίζομαι πάντα τον αγώνα της ζωής μου με κάθε τρόπο.

ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΑΡΕΣΚΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΛΟΓΙΑ ΤΗΝ ΩΡΑ ΤΗΣ ΚΗΔΕΙΑΣ ΤΟΥΣ.

Νίκος Τουλιάτος

Μ' ένα κύμβαλο ...αλαλάζον; Αθήνα: Εκδόσεις Δρόμων, 2006.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Αχ, καλά είναι. Αυτό που άρχισε ως μια ενδιαφέρουσα αναδρομή στα χρονικά μιας καριέρας κατέληξε να είναι μια επίμονη και φλύαρη αυτοαναφορά. Εγώ δεν είμαι τίποτα, μη με λογαριάζετε - ούτε καν αξίζω να προστεθώ στο συννεφάκι με «αυτούς» που μνημονεύετε στις δημοσιεύσεις σας. Ούτε και έχω άποψη για τον βίο και την πολιτεία κανενός ξένου (μου) ταλαντούχου και πολυταξιδεμένου μουσικού. Είμαι απλώς ένας αναγνώστης κι ακροατής που πιστεύει πως δεν είναι μονάχα τα φληναφήματα του εντέχνου κουραστικά σε αυτή τη ζωή...