Σάββατο 5 Μαρτίου 2016

Το κόρνο κι ο Ευάγγελος Σκούρας




ΚΟΡΝΟ ΤΟ «ΕΥΓΕΝΕΣΤΕΡΟ» ΤΩΝ ΧΑΛΚΙΝΩΝ

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΣΚΟΥΡΑΣ ΕΝΑΣ ΚΟΡΥΦΑΙΟΣ ΤΟΥ 


Corno (ιταλ.), cornu (λατ.), κέρας. Η ιστορία του κόρνου θα μπορούσαμε να πούμε ότι ξεκινάει με την αρχαιοελληνική «βυκάνη», καμπυλωτή ή ελικοειδής σάλπιγγα από κέρατο ή χαλκό που χρησιμοποιούσαν οι βοσκοί.

Τον 14ο αιώνα παρουσιάζονται σε απεικονίσεις κόρνα με κυκλικό τύλιγμα του σωλήνα κατάλληλα για την μετάδοση ηχητικών μηνυμάτων.

Στα μέσα του 17ου αιώνα παρουσιάστηκε στη Γαλλία το κυνηγετικό κόρνο (cor de chasse) όπου αυτά τα όργανα χρησιμοποιήθηκαν για να περιγράψουν σκηνές κυνηγιού στην όπερα και σε άλλα έργα. Το 1680 από τον F. A. Sporck ιδρύθηκε η περίφημη βοημική σχολή κορνιστών. Το 1710 καταγράφεται για πρώτη φορά ο όρος «κόρνο» ως όργανο σε μουσική σύνθεση και από τον 19ο αιώνα ανήκουν τα κόρνα σταθερά στην ορχήστρα.

Το κόρνο ήταν επίσης το πρώτο όργανο στο οποίο τοποθετήθηκαν το 1815 βαλβίδες, επίσης ο ήχος του καλύπτει 4 οκτάβες και η τεχνική του σε σχέση με οποιαδήποτε άλλο όργανο της ορχήστρας είναι η πιο δύσκολη. Πολλοί συνθέτες κλασσικοί και σύγχρονοι το έχουν τιμήσει σε διάφορα έργα τους. 

Ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του θαυμάσιου αυτού οργάνου στην Ελλάδα είναι ο Ευάγγελος Σκούρας. Σας παραθέτω ένα σύντομο βιογραφικό του και κάποιες απαντήσεις σε ερωτήσεις που του έθεσα:

Ο Ευάγγελος Σκούρας γεννήθηκε στην Κέρκυρα όπου και πήρε τα πρώτα μαθήματα μουσικής στη Φιλαρμονική Εταιρεία «ΜΑΝΤΖΑΡΟΣ» με δάσκαλό του, τον Γ. Κούρκουλο. Συνέχισε τις σπουδές του στο Ελληνικό Ωδείο Αθηνών με καθηγητή το Νίκο Κορατζίνο και πήρε δίπλωμα Κόρνου με άριστα και Αʼ βραβείο. Σπούδασε επίσης ανώτερα θεωρητικά. Είναι μέλος του Συγκροτήματος Μουσικής Δωματίου «Νικόλαος Μάντζαρος», με το οποίο έλαβε μέρος σε συναυλίες στην Ελλάδα και σε πολλές χώρες του εξωτερικού. Από το 1974 ως το 1992 ήταν κορυφαίος στην Συμφωνική Ορχήστρα της Ε.Ρ.Τ.. Από το 1981 ως το 1983 κατείχε την θέση του Α κόρνου στην ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Επίσης είχε τη θέση του Α κόρνου στην ορχήστρα των Χρωμάτων του Μάνου Χατζιδάκι, του οποίου υπήρξε συνεργάτης για είκοσι χρόνια, συμμετέχοντας σε όλες τις συναυλίες, ηχογραφήσεις και δισκογραφικές του δραστηριότητες. Από το 1983 έχει τη θέση του Α κόρνου στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, θέση που κατέχει μέχρι και σήμερα. Έχει εμφανιστεί ως σολίστ, με τις Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, την ορχήστρα της Ε.Ρ.Τ. και την Ελληνική Καμεράτα. Είναι καθηγητής στα ωδεία «Ορφείο Αθηνών» και «Ωδείο Αθηνών».

Κύριε Σκούρα ποια νομίζετε ότι ήταν η σημαντικότερη στιγμή της καριέρας σας;

Δεν μπορώ να διακρίνω στιγμές. Είχα τη τύχη να συνεργαστώ με πολύ σπουδαίους ανθρώπους όπως τον Θάνο Μικρούτσικο, τον Νίκο Κυπουργό, τον Θόδωρο Αντωνίου, την Ελένη Καραΐνδρου και φυσικά τον Μάνο Χατζιδάκι με ότι αυτό συνεπάγεται: να ζήσω το «Τρίτο Πρόγραμμα» της ΕΡΤ, τους Μουσικούς Αύγουστους στο Ηράκλειο της Κρήτης, την Ορχήστρα των Χρωμάτων από την ίδρυσή της, ηχογραφήσεις ,συναυλίες κλπ., καθώς και την ευκαιρία να συνεργαστώ πιο στενά με εξαίρετους μουσικούς όπως τον Αντρέα Ροδουσάκη, Νίκο Γκίνο, Κλωντ Σιελέ, κ.ά. Επίσης το συγκρότημα μουσικής δωματίου «Νικόλαος Μάντζαρος» που ξεκινήσαμε μία παρέα φίλων από την ανάγκη μας να κάνουμε μουσική. Αυτό είχε σαν συνέπεια να γραφτούν για το συγκεκριμένο σχήμα πάνω από εκατό έργα Ελλήνων συνθετών, να ηχογραφηθούν έξι cd, να παρουσιαστούν κοντσέρτα για πνευστά και ορχήστρα με τις Κ.Ο.Α.,Κ.Ο.Θ., Καμεράτα και να προβληθεί η Ελληνική μουσική διεθνώς. Όλο αυτό διήρκεσε 35 χρόνια. Σημαντική δραστηριότητά μου ήταν η εκπαίδευση. Παράλληλα διατέλεσα για πολλά χρόνια μέλος της συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ, της ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, της Ορχήστρας των Χρωμάτων επί Μάνου Χατζιδάκι, και της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών.

Ποια η γνώμη σας για την μουσική εκπαίδευση στην Ελληνική πραγματικότητα;

Είμαστε στο 2013 και ακόμη η χώρα μας δεν διαθέτει οργανωμένη μουσική εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες της. Η Ελλάδα είναι μία χώρα με πολύ ταλαντούχους ανθρώπους που δεν τους δίδεται η βοήθεια και η ευκαιρία να αξιοποιήσουν τις γνώσεις και τα προσόντα τους, με αποτέλεσμα όλα να στηρίζονται στο φιλότιμο και τις ατομικές προσπάθειες των μουσικών. Αν κάποια στιγμή δεν οργανωθεί σοβαρά η μουσική παιδεία δεν θα μπορέσουμε να αναδείξουμε και την δυναμική όλων αυτών των σημαντικών και ταλαντούχων ανθρώπων.

Μια συμβουλή σας για κάποιον ο οποίος αποφασίζει να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη μουσική;

Συνήθως ακούγεται η έκφραση ότι κάποιος έχει ταλέντο. Κατά τη γνώμη μου εκείνο που μετράει πολύ είναι η μελέτη, η προσπάθεια και η αφοσίωση προκειμένου να πετύχουμε το στόχο μας, επομένως, εκείνο που χρειάζεται είναι η σκληρή δουλειά. Δεν είναι κάτι πρωτότυπο αυτό και δεν ισχύει μόνο για τη μουσική, αλλά αυτή είναι η άποψη μου. Κλείνοντας θα μπορούσαμε να πούμε : Εκεί που στην καταιγίδα αρχίζει η σιωπή, εμφανίζεται το ουράνιο τόξο - Εκεί που στην ορχήστρα αρχίζει το μεγαλειώδες, εμφανίζεται το κόρνο.

ΚΩΝ/ΝΟΣ ΤΣΙΚΛΕΑΣ 
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ – ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ Σ.Ε.Μ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: